Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

Στα όρια της κατάρρευσης το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Τι είπε στην εισήγησή του ο Α.Τζιτζικώστας



Εισήγηση του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα στην ειδική θεματική συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης με θέμα τα προβλήματα που βάζουν σε κίνδυνο την ολοκλήρωση του Μετρό.
Προσέξτε με:
«Το Μετρό Θεσσαλονίκης κινδυνεύει πραγματικά να τιναχτεί στον αέρα. Κινδυνεύει από τις κατά συνθήκη αλήθειες που έχουν ακουστεί μέχρι σήμερα.
Από την ασυνεννοησία και την κακή συνεργασία.

Από τις νομικές και πολλές φορές νομικίστικες διαφορές που βάζουν μπροστά οι φορείς για να μην εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Και όταν λέμε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης κινδυνεύει εννοούμε ξεκάθαρα ότι το έργο θα πάει πολλά χρόνια πίσω,
και η ταλαιπωρία μιας ολόκληρης πόλης θα παραταθεί επ’ αόριστο.»
Κυρίες και κύριοι.
Πριν τη σημερινή ειδική συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής, του ανώτατου Συλλογικού Οργάνου της Θεσσαλονίκης,
ανέτρεξα σε μια προηγούμενη παρέμβασή μου, δύο χρόνια πριν, το 2012, στην ειδική ημερίδα του ΤΕΕ για το Μετρό.

Αυτά λοιπόν, που μόλις σας είπα, είναι ακριβώς όσα είχα πει τότε, το 2012, πριν δύο χρόνια.
Αυτό και μόνο καταδεικνύει την κατάσταση που βρίσκεται το έργο:
Όσα ειπώθηκαν πριν δύο χρόνια είναι πιο επίκαιρα από ποτέ.

Κυρίες και κύριοι.
Το Μετρό το κατασκευάζει μια ελληνοϊταλική κοινοπραξία, οπότε θα χρησιμοποιήσω μία ιταλική και μία ελληνική λέξη που περιγράφουν το τι ακριβώς έχει συμβεί:

Φιάσκο και Τραγωδία
Φιάσκο, γιατί αντί το Μετρό Θεσσαλονίκης σήμερα να είναι στις ράγες, βρίσκεται στον αέρα.
Τραγωδία, γιατί την ανικανότητα και την ανευθυνότητα ορισμένων την πληρώνει η Θεσσαλονίκη, οι κάτοικοι, οι καταστηματάρχες.
Και σήμερα εδώ, στη Μητροπολιτική Επιτροπή το ανώτατο Συλλογικό Όργανο της Θεσσαλονίκης, κάποιοι δεν είχαν το σθένος και την ευθιξία να είναι παρόντες και να αναλάβουν επιτέλους την ευθύνη.
Η Αττικό Μετρό είναι ένας φορέας του Δημοσίου.
Ο Δημόσιος αυτός φορέας πληρώνεται με τα χρήματα των Ελλήνων Φορολογούμενων.
Ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό δεν θεώρησε λοιπόν, σκόπιμο να έρθει στη Μητροπολιτική Επιτροπή, να ενημερώσει τους Θεσσαλονικείς, τους πολίτες δηλαδή, που με τα φορολογικά βάρη που σηκώνουν, χρηματοδοτούν την Αττικό Μετρό, την εταιρία, στην οποία προεδρεύει.
Υπάρχουν και γενικοί γραμματείς που πληρώνονται και αυτοί από τους Έλληνες φορολογούμενους, δεν είναι όμως εδώ, να δώσουν εξηγήσεις στους Θεσσαλονικείς.
Επειδή μάλιστα έλαβα, μια πανικόβλητη ανακοίνωση, πριν από λίγο απαντώ ευθέως:
Επικοινωνιακές φιέστες δεν έκανα και δεν θα κάνω ποτέ στη ζωή μου.
Όπως επίσης, δεν χρησιμοποίησα ποτέ μια δημόσια θέση για να καλλιεργήσω τις προσωπικές μου φιλοδοξίες.
Άλλοι τα κάνουν αυτά και μετά γράφουν ανακοινώσεις.
Άλλοι είναι αυτοί που βρίσκονται προ των πυλών των εκλογών.
Πλανώνται όμως αν νομίζουν ότι μπορούν να κοροϊδεύουν τους Θεσσαλονικείς έχοντας μόνο μία έννοια: να κυνηγήσουν το προσωπικό τους όνειρο.
Πλανώνται αν νομίζουν πως θα στήσουν φιέστες.
Και η φιέστα είναι συγκεκριμένη:
Να μιλάς στην έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Οκτωβρίου του 2012 για ολοκλήρωση του Μετρό στα τέλη του 2016, αρχές 2017.
Και ρωτώ, που είναι τώρα να μας εξηγήσουν γιατί το έργο δεν θα είναι έτοιμο στα τέλη του 16, αρχές 17;
Ας μην ξεχνούν όμως ότι οι Θεσσαλονικείς έχουμε και μνήμη και κρίση.
Αυτοί λοιπόν, δεν είναι τεχνοκράτες, αντίθετα συμπεριφέρονται σαν να είναι αποικιοκράτες.
Η υπομονή έχει όρια και τα ξεπέρασαν.
Η έλλειψη σεβασμού έχει όρια και τα ξεπέρασαν.
Τελικά μόνο τα όρια της ανικανότητας μένει να δούμε αν τα ξεπέρασαν ή αν θα συνεχίσουν να μας εκπλήσσουν δυσάρεστα.
Κυρίες και κύριοι.
Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να εμπαίζει τη Θεσσαλονίκη και τους Θεσσαλονικείς.
Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να κρατά σε ομηρία μια ολόκληρη πόλη, τους κατοίκους και τους επαγγελματίες.

Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να θέτει σε κίνδυνο το έργο, τις χρηματοδοτήσεις που λάβαμε και τις χρηματοδοτήσεις που θα λάβουμε για την κύρια γραμμή και τις επεκτάσεις, από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Κανένας δεν έχει το δικαίωμα επίσης, κάθε λίγο, να παίζει με τις δουλειές και τις ζωές των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Υπάρχουν λοιπόν, συγκεκριμένες πολιτικές ευθύνες,
συγκεκριμένες διοικητικές ευθύνες,
και θα πρέπει να διερευνηθεί, ποιοι έχουν ενδεχομένως και ποινικές ευθύνες.
Κυρίες και κύριοι.
Ο κύριος Κωνσταντινίδης, ο οποίος είναι εδώ σήμερα και τον ευχαριστούμε, - τον τιμάει η στάση του - δεν είναι ο άνθρωπος που παίρνει τις αποφάσεις για το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Οι αποφάσεις για το Μετρό Θεσσαλονίκης, λαμβάνονται στην Αθήνα.
Το έργο εκτελείται 504 χιλιόμετρα μακριά από εκεί που εδρεύει και λειτουργεί ο επιβλέπων φορέας.
Την κατάσταση αυτή ορισμένοι τη βρίσκουν φυσιολογική.
Τη βρίσκουν φυσιολογική, αλλά δεν απαντούν:
Σε ποια άλλη χώρα στον ανεπτυγμένο κόσμο υπάρχει αντίστοιχο παράδειγμα;
Γιατί λοιπόν, δεν φέρνουν τη διοίκηση του έργου εδώ, στη Θεσσαλονίκη, στον τόπο που εκτελείται;
Λένε, δήθεν, πως η Εγνατία Οδός δεν έχει την τεχνογνωσία.
Ρωτάω ευθέως:
Έχει η Αττικό Μετρό την τεχνογνωσία;
Όταν το σύνολο σχεδόν των στελεχών που επέβλεψαν την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας στα τέλη του 90 – αρχές 2000, έχουν φύγει στον ιδιωτικό τομέα εξαιτίας των περικοπών στους μισθούς τους;
Αν πάλι κάποιος επιμείνει, ότι η Αττικό Μετρό διαθέτει την τεχνογνωσία, τότε ρωτάω και πάλι ευθέως:
Γιατί απέτυχαν παταγωδώς, αφού δεν τηρήθηκε κανένα χρονοδιάγραμμα;
Γιατί συνεχίζουν να αποτυγχάνουν;
Τι είδους τεχνοκράτης είναι αυτός που αδυνατεί να καθορίσει χρονοδιαγράμματα;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο έργο σήμερα και ταυτόχρονα το μοναδικό έργο,
όχι μόνο στην Ελλάδα,
όχι μόνο στον ανεπτυγμένο κόσμο,
αλλά και στις χώρες υπό ανάπτυξη,
στο οποίο κανείς δεν ξέρει τα χρονοδιαγράμματα.
Το συνειδητοποιούν αυτό;
Έχουν την ευθιξία να απολογηθούν;
Έχουν το ανάστημα να ζητήσουν τουλάχιστον συγγνώμη από μια ολόκληρη πόλη,
από τους κατοίκους, τους καταστηματάρχες, τους εργαζόμενους στο έργο;
Κυρίες και κύριοι.
Ζητώ εδώ την προσοχή σας:
Από την πρώτη ημέρα, που ξεκίνησε το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, η διοίκηση είναι η ίδια, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό είναι ο ίδιος.
Επί θητείας του Προέδρου της Αττικό Μετρό έχουν κατατεθεί 77 ενστάσεις του αναδόχου.

Τί θα γίνει τώρα, μετά και τη διαιτησία,  αν κληθεί να διαπραγματευθεί και να αποδεχθεί ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, αξιώσεις τις οποίες είχε απορρίψει;
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι υπάρχουν κάποιοι που δεν θέλουν το έργο να προχωρήσει.
Γιατί αν λυθούν τα προβλήματα, τότε θα πέσει και το τελευταίο «φύλλο συκής», με το οποίο νομίζουν ότι καλύπτουν την πλήρη ανικανότητά τους.
Όμως όπως είπα η ανοχή τελείωσε.
Και καλώ σήμερα όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, και να θέσουμε προ των ευθυνών τους όλους εκείνους που δηλώνουν αρμόδιοι.
Άμεσα ζητώ να συγκροτήσουμε αντιπροσωπεία, η οποία θα συζητήσει το θέμα κατευθείαν με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών.
Αρκετά μισόλογα ακούσαμε από γενικούς γραμματείς, προέδρους και διευθυντές.
Καλώ συγκεκριμένα τη διοίκηση και τον Πρόεδρο του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, που είναι και ο επίσημος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας, να αναλάβει την πρωτοβουλία συγκρότησης της αντιπροσωπείας αυτής.
Θέτω όλα τα μέσα που έχει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στη διάθεση του σκοπού αυτής της αντιπροσωπείας.
Καλώ επίσης τους Βουλευτές Θεσσαλονίκης όλων των κομμάτων, να φέρουν το θέμα στο ελληνικό κοινοβούλιο.
Ζητώ από τον Υπουργό Μακεδονίας Θράκης, το Γιώργο Ορφανό, που γνωρίζω το έμπρακτο ενδιαφέρον του για το ζήτημα και τις παρεμβάσεις του, και ως βουλευτής και σήμερα ως Υπουργός – και τον ευχαριστώ προσωπικά που είναι εδώ – ζητώ λοιπόν να μεταφέρει το ζήτημα στο Υπουργικό Συμβούλιο και να οργανώσει, εδώ στη Θεσσαλονίκη, ειδική συνάντηση, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι θεσμικοί φορείς.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης, πρέπει να αντιληφθούν όλοι, ότι έχει μία πάρα πολύ σημαντική αναπτυξιακή διάσταση για τη Θεσσαλονίκη.
Είναι ευρωπαϊκά χρήματα που θα έρθουν στην Ελλάδα, την Κεντρική Μακεδονία και την τοπική μας οικονομία.
Είναι θέσεις εργασίας.
Είναι ένα μέσο που αναβαθμίζει τη Θεσσαλονίκη ως τουριστικό προορισμό και ως προορισμό citybreak.
Και πρέπει να προσθέσουμε σε όλα αυτά, μία ακόμα πολύ σοβαρή παράμετρο:
Το Μετρό Θεσσαλονίκης έπρεπε να είχε παραδοθεί.
Από το γεγονός ότι δεν έχει παραδοθεί ζημιώνεται το ελληνικό δημόσιο.
Σύμφωνα με τη μελέτη:
Έως 18.000 επιβάτες θα μετακινούνται με το Μετρό ανά ώρα, ανά κατεύθυνση.
Αυτό σημαίνει έως 18.000 εισιτήρια, ανά ώρα, ανά κατεύθυνση.
Είναι σε ετήσια βάση εκατομμύρια ευρώ, σε μία εποχή που το κράτος ψάχνει έσοδα.
Είναι χρήματα που τα στερεί το τραγικό management της διοίκησης, της Αττικό Μετρό από το κράτος.
Γι’ αυτή την απίστευτη οικονομική μαύρη τρύπα θα απολογηθεί κανείς;
Για την καταστροφή επιχειρήσεων και περιουσιών θα απολογηθεί κανείς;
Θα απολογηθεί επιτέλους η διοίκηση και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό;

Κυρίες και κύριοι.
Δεν επιτρέπουμε σε κανέναν πλέον να στερεί όλα αυτά τα έσοδα και κυρίως όλες αυτές τις δυνατότητες, από την πόλη, την τοπική μας οικονομία και κοινωνία.
Τα ψέματα τελείωσαν.
Τα ονοματεπώνυμα θα μπουν δίπλα στις ευθύνες.
Το έργο πρέπει να προχωρήσει.
Και θα προχωρήσει αν το διεκδικήσουμε όλοι μαζί, σοβαρά και μεθοδικά.

Κλείνοντας προειδοποιώ:

Εάν μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα, δεν γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες και δεν ξεπεραστούν τα προβλήματα,
Τότε, προσωπικά και θεσμικά,
διακόπτω κάθε απευθείας συνομιλία με τον επιβλέποντα φορέα του έργου,
και θα απευθυνθώ πλέον στη δικαιοσύνη.
Τελεία και παύλα.
Σας ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου