Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2015

Πόσο κοστίζει ο προεκλογικός αγώνας ενός υποψηφίου;



Όλες οι εκλογικές αναμετρήσεις της τελευταίας δεκαετίας (τουλάχιστον) έχουν ένα κοινό στοιχείο: ο προεκλογικός αγώνας δεν ξεπερνά ποτέ τις 3 εβδομάδες.Στο ασφυκτικό αυτό χρονικό διάστημα, κόμματα και (κυρίως) υποψήφιοι βουλευτές, πρέπει να τα κάνουν όλα: να βρουν τους πολίτες, να επικοινωνήσουν μαζί τους και να προσπαθήσουν να τους πείσουν για το ψηφοδέλτιο του κόμματος και το σταυρό προτίμησης για τους ίδιους. Σε καμία εκλογική περιφέρεια δεν είναι εύκολο, αλλά όσο οι περιφέρειες μεγαλώνουν, τόσο αυτή η προσπάθεια
γίνεται δυσκολότερη. Για παράδειγμα, είναι απολύτως αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι στις περιφέρειες του Λεκανοπεδίου Αττικής αρκούν... τρεις εβδομάδες για να περάσει απλώς από μια περιοχή, όχι να δει κανείς και να συζητήσει με πολίτες.
Αντίστοιχα, διαφέρουν τα εκλογικά ων υποψηφίων, ανάλογα με την περίπτωση: Μικρή ή μεγάλη περιφέρεια, παλαιός (άρα με υπάρχοντα μηχανισμό) ή νέος υποψήφιος, αποφασισμένος να διαθέσει χρήμα ή όχι, είναι μερικές από τις επιμέρους περιπτώσεις που προσδιορίζουν και το κόστος μιας προεκλογικής εκστρατείας.
Στις εκλογές του 2012 υπήρχε υποψήφιος σε περιφέρεια του Λεκανοπεδίου που υποστήριζε ότι ξόδεψε μόνο 1650 ευρώ. Λίγοι τον πίστεψαν, αλλά πολλοί το διάβασαν.
Τι κοστίζει, λοιπόν, μια προεκλογική εκστρατεία;
Αρχίζουμε με τα βασικά: Εκλογικό κέντρο- γραφείο σημαίνει κατά μέσο όρο 1.000- 2.000 ευρώ ενοίκιο χωρίς να συνυπολογίσουμε το ρεύμα, τα τηλέφωνα κλπ. Υποθέτουμε ότι όλοι όσοι στελεχώνουν το εκλογικό κέντρο είναι εθελοντές, άρα η μόνη επιβάρυνση του υποψηφίου είναι τα φαγητά και οι καφέδες, όχι άλλες αμοιβές.
Περνάμε στη μόδα των τελευταίων εκλογικών αναμετρήσεων: μαζική αποστολή SMS. Με δεδομένη την πληθώρα κομμάτων, άρα και υποψηφίων αλλά και τη γενικότερη οικονομική στενότητα, υπάρχουν εταιρείες που χρεώνουν μόλις 1 λεπτό το SMS, ενώ εάν πάρουν «πακέτο» εκλογικών υποχρεώσεων κι όχι μόνον το SMS, μπορεί να μειώσουν ακόμα περισσότερο αυτή την τιμή. Έτσι, εάν ο υποψήφιος εκλέγεται σε περιφέρεια που αρκεί να στείλει 20.000 SMS, θα επιβαρυνθεί μόλις 200 ευρώ. Αν όμως χρειάζεται να στείλει 2 εκατομμύρια, τότε πρέπει να έχει πρόχειρες κοντά στις 20.000 ευρώ.
Η χρήση των social media είναι δωρεάν. Θεωρητικά, βέβαια. Γιατί αν η προεκλογική εκστρατεία του υποψηφίου είναι στοχευμένη, τη διαχείριση ενδείκνυται να την αναλάβει έμπειρη εταιρεία πολιτικού marketing. Αν πάλι τα χρήματα δεν φτάνουν, ένας συγγενής, λιγότερο ή περισσότερο έμπειρος σε αυτά, είναι ένας καλός συμβιβασμός.
Ένα προεκλογικό φυλλάδιο υποψηφίου, ας πούμε διαστάσεων Α4 (η κλασική σελίδα εκτύπωσης), διπλωμένη ή όχι, κοστίζει περίπου όσο ένα SMS. Δηλαδή 100.000 φυλλάδια κοστίζουν περί τα 1.000- 1.500 ευρώ, στα οποία πρέπει κάποιος να προσθέσει περίπου 300-500 ευρώ εάν θέλει να επιμεληθεί ένας επαγγελματίας το «στήσιμο» της σελίδας, δηλαδή τι θα λέει και πού, τη γραμματοσειρά, τις φωτογραφίες, τα κείμενα.
Μόνο, όμως, με SMS και με φυλλάδια, προεκλογικός αγώνας δεν γίνεται. Το καφενείο, το στέκι και οι συγκεντρώσεις στα σπίτια είναι απαραίτητο στάδιο ενός υποψηφίου, εάν θέλει να έχει ελπίδες εκλογής. Τα κεράσματα στα καφενεία, ή οι πρόχειροι μεζέδες στα σπίτια, πρέπει ως λογαριασμοί να προστεθούν στα έξοδα του υποψηφίου (εκτός εάν ο οικοδεσπότης είναι πολύ κοντά στον υποψήφιο και υποβληθεί στα έξοδα ως προσκαλών). Στα σπίτια, ο υποψήφιος πρέπει να υπολογίσει μέσο όρο 50-100 άτομα. Το τι θα φάνε και τι θα πιούνε για να... ακούσουν με καλύτερη διάθεση τον υποψήφιο, εξαρτάται από αυτόν που έχει αναλάβει τα έξοδα. Μια «λιτή» συγκέντρωση μπορεί να κοστίσει περί τα 500 ευρώ, μια πιο «πλούσια» μπορεί να φτάσει και τις 2.500 ευρώ.
Τέλος ο υποψήφιος πρέπει να προσθέσει στο κόστος της εκστρατείας του τη βενζίνη των αυτοκινήτων που θα τεθούν στη διάθεσή του, καθώς και μικροέξοδα (που ίσως «ξεχειλώσουν» τον προϋπολογισμό του αν δεν προσέξει) όπως διανομές εντύπων, διαφημίσεις σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της εκλογικής του περιφέρειας κλπ.



2 σχόλια:

  1. Εκτός αν είναι ΣΥΡΙΖΑ,δηλαδή Σοβαρός Υποψήφιος και δεν ασχολείται με όλες αυτές τις σαχλαμάρες!Οι πολίτες θα εκπαιδευτούν να ψηφίζουν Αρχές κιόχι Πρόσωπα- όχι Δημόσιες Σχέσεις
    Στο άρθρο περιγράφεται η πελατειακο-ρουσφετολογική πρακτική του παρελθόντος η οποία είναι πασέ....Δεν είναι πλέον της μόδας κατά το κοινώς λεγόμενο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά, θα μπορούσε δηλαδή ο/η υποψήφιος να ονομάζεται Τζάκρη, δηλαδή υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ που σύμφωνα με σένα, τι σχέση θα μπορούσε να έχει ένας υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ με πελατειακο-ρουσφετολογικές πρακτικές.

      Διαγραφή