Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

Όλη η αλήθεια γύρω από το θέμα της κατάργησης Δ.Ο.Υ. στον νομό μας


Γράφει ο ΚΑΡΑΣΑΡΙΔΗΣ ΛΑΖΑΡΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ ΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΑΣΦΑΛΙΣΤΗΣ


Η κατάργηση των εφοριών στο νομό μας αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα είναι ένα σήριαλ που κρατάει καιρό τώρα αλλά διαβάζοντας το σκεπτικό της επιτροπής και τα κριτήρια που έλαβε υπόψη πιστεύουμε ότι θα βγάλετε τα συμπεράσματά σας. Θυμίζουμε ότι η απόφαση για την κατάργηση της  Δ.Ο.Υ. Σκύδρας και η συνένωση της με την Δ.Ο.Υ. Έδεσσας δεν περιλαμβάνεται σε αυτό το πόρισμα γιατί έγινε με παλαιότερη Υπουργική Απόφαση (2011),ωστόσο δεν κατέστη δυνατή η κτιριακή συστέγαση μέχρι σήμερα.
Επειδή εδώ που φτάσανε τα πράγματα φαίνεται αδύνατον να μην καταργηθούν οι Δ.Ο.Υ. Αριδαίας και Σκύδρας ζητάμε από όλους τους πολιτικούς και θεσμικούς παράγοντες του νομού να πιέσουν τουλάχιστον για την δημιουργία των επικείμενων Γραφείων Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων, όχι μόνο στην πόλη της Αριδαίας (που συμπεριλαμβάνεται στα σχέδια του Υπουργείου) αλλά και στην Σκύδρα, μια πόλη γεμάτη βιομηχανίες, επαγγελματίες και αγρότες, μια πόλη που είναι το εμπορικό και  διαμετακομιστικό κέντρο του νομού και των όμορων νομών!


ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΝΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΔΟΥ

Δυνατότητες και προτάσεις  για τη μεταστέγαση ΔΟΥ  έως 31/12/2012

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η Επιτροπή κατέληξε ότι είναι εφικτή η αναστολή λειτουργίας 127 ΔΟΥ σε 2 φάσεις (Οκτώβριος και Δεκέμβριος 2012). Ως εκ τούτου από 241 ΔΟΥ που υφίστανται (30/8/2012), θα παραμείνουν 114 ΔΟΥ πανελλαδικά. Για όσες ΔΟΥ ενοποιούνται, επισημαίνονται τα κτίρια στα οποία δύναται να μεταστεγαστούν, με επαρκείς χώρους.Ωστόσο η μεταστέγαση αυτών των ΔΟΥ απαιτεί δαπάνες (μεταφοράς, διαρρύθμισης / διαμόρφωσης των χώρων, υποδομών πληροφορικής).







ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ – ΟΦΕΛΟΥΣ ΕΝΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΔΟΥ

Εκτιμώμενο κόστος ΔΟΥ
2.927.000 €


ΦΠΑ 23% του κόστους
673.210 €


Απρόβλεπτα έξοδα (15,3%)
649.790 €


Συνολικό μηνιαίο όφελος

791.162 €


Συνολικό κόστος
Συνολικό όφελος
2013-2014
Απόσβεση (μήνες)
ΤΕΛΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ:
4.250.000 €
18.987.888 €
5,4


Το κόστος ενοποιήσεων των ΔΟΥ δύναται να ενταχθεί στο Πρόγραμμα Διοικητικής Μεταρρύθμισης του ΕΣΠΑ, ώστε το Κράτος να λάβει ως επιστροφή το 95% του ποσού από επιχορήγηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΟΥ

Η Επιτροπή εξέτασε τα διοικητικά και οικονομικά στοιχεία όλων των ΔΟΥ της Ελλάδας, ώστε να καταλήξει στον τελικό αριθμό ΔΟΥ, οι οποίες θα ενοποιηθούν. Επιπλέον εξέτασε τα τεχνικά στοιχεία, ώστε να προτείνει το κτίριο το οποίο θα στεγάζει την εκάστοτε ενοποιημένη ΔΟΥ. Τέλος εξέτασε τις γεωγραφικές παραμέτρους, ώστε να προτείνει τη λειτουργία Γραφείων Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων.

Α. Σε πρώτο στάδιο εξετάζονται τα διοικητικά και οικονομικά στοιχεία του κάθε Νομού, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια (με σειρά προτεραιότητας):

1.Διοικητική διαίρεση της χώρας
2.Φοροδοτική ικανότητα (έσοδα ΔΟΥ, πλην Τελωνείων):
3.Αριθμός συναλλασσομένων (φυσικά και μη φυσικά πρόσωπα):
Στους Νομούς της χώρας, εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, που έχουν μεγάλο αριθμό συναλλασσομένων (άνω των 200.000) και η πρωτεύουσα έχει μεγάλο αριθμό συναλλασσομένων (άνω των 100.000), προτείνεται η διατήρηση και
μιας 2ης ΔΟΥ στην πρωτεύουσα του Νομού. Σε περίπτωση που μια ΔΟΥ ενός Νομού βρίσκεται σε πόλη εκτός της πρωτεύουσας του Νομού και το πλήθος των συναλλασσομένων της ξεπερνά το μέσο όρο των συναλλασσομένων όλων των ΔΟΥ της χώρας, πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης (ήτοι 38.913 συναλλασσόμενους), τότε προτείνεται η διατήρηση της, προκειμένου να διατηρηθούν και αναπτυχθούν περαιτέρω οι υφιστάμενοι πόλοι τοπικής ανάπτυξης σε επίπεδο Νομού (ήτοι Αιτωλοακαρνανία, Κοζάνης, Αργολίδας και Πέλλας). 
4.Εύρυθμη λειτουργία ΔΟΥ
Β.  Σε δεύτερο στάδιο εξετάζονται τα τεχνικά στοιχεία, ήτοι οι δυνατότητες συστεγάσεων των ΔΟΥ σε υφιστάμενα κτίρια. Στην περίπτωση που τα υφιστάμενα κτίρια δεν επαρκούν για τη συστέγαση των ΔΟΥ, τότε αναζητούνται άμεσα νέα κτίρια, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Τα κριτήρια επιλογής των καταλληλότερων κτιρίων με σκοπό τη συστέγαση των ΔΟΥ, με σειρά προτεραιότητας είναι τα ακόλουθα:
1.Επάρκεια και καταλληλότητα για τη στέγαση του κτιρίου υποδοχής για το σύνολο των υπαλλήλων, του εξοπλισμού και των αρχείων της ενοποιημένης ΔΟΥ 
2.Ιδιοκτησιακό καθεστώς κτιρίου, με σειρά προτεραιότητας ως εξής: Ιδιόκτητο, Ιδιοκτησίας ΤΑΙΠΕΔ, Μισθωμένο από άλλο Φορέα του Δημοσίου (π.χ. ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, Κληροδοτήματα, ΟΤΑ κλπ), Μισθωμένο από ιδιώτη.
3.Τεχνική δυνατότητα για την εγκατάσταση εξοπλισμού πληροφορικής
4.Σε ορισμένα κτίρια των ΔΟΥ υποδοχής θα απαιτηθεί η διερεύνηση της επάρκειας ισχύος του ηλεκτρικού ρεύματος από τις αρμόδιες Υπηρεσίες.
5.Σημειώνεται πως αν 2 κτίρια πληρούν όλα τα ανωτέρω κριτήρια, τότε επιλέγεται το κτίριο στο οποίο έχουν ήδη (2011-2012) μεταφερθεί τα Τμήματα Δικαστικού, Ελέγχου και Εξόδων.

Επικουρικά συνυπολογίστηκαν οι γεωμορφολογικοί παράμετροι, ώστε για λόγους προσβασιμότητας (π.χ. ορεινές ή νησιωτικές περιοχές, αδυναμία πρόσβασης λόγω καιρικών συνθηκών, δυσκολίες στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, μεγάλη έκταση ΟΤΑ κλπ) ή/και για λόγους εθνικής / στρατηγικής σημασίας σε παραμεθόριες περιοχές και με σκοπό την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, η Επιτροπή προτείνει ότι η αναστολή λειτουργίας μιας ΔΟΥ εκτός πρωτεύουσας Νομού, πρέπει να συνοδεύεται από ταυτόχρονη λειτουργία Γραφείου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων, με την προϋπόθεση της δωρεάν παραχώρησης χώρου από το Υπουργείο Εσωτερικών (π.χ. στο χώρο του ΚΕΠ ή του ΟΤΑ).
Νομός Πέλλας

ΔΟΥ
ΕΣΟΔΑ  ΔΟΥ
(σε χιλ. €)
ΕΣΟΔΑ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ    (σε χιλ. €)
ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ    (σε χιλ. €)
ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΝΑΛΛΑΣ
ΣΟΜΕΝΩΝ
% ΕΣΟΔΩΝ ΔΟΥ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΝΟΜΟΥ
ΑΡΙΔΑΙΑΣ
15.946
0
15.946
28.302
13,49%
ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
55.126
0
55.126
61.792
46,64%
ΕΔΕΣΣΑΣ
47.133
2.513
49.646
55.256
39,87%
ΣΥΝΟΛΟ ΝΟΜΟΥ
118.205
2.513
120.718
145.349
100%

Η Έδεσσα αποτελεί την Πρωτεύουσα του Νομού, που σημαίνει ότι θα έπρεπε να ενοποιηθούν όλες οι ΔΟΥ του Νομού στη ΔΟΥ Έδεσσας. Ωστόσο το σύνολο των συναλλασσομένων της ΔΟΥ Γιαννιτσών ξεπερνά το μέσο όρο των συναλλασσομένων όλων των ΔΟΥ της χώρας, πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης. Επομένως προτείνεται η παραμονή της λειτουργίας της ΔΟΥ Γιαννιτσών (και όχι η αναστολή της λειτουργίας της). Άρα προτείνεται η λειτουργία 2 ΔΟΥ στο Νομό, η μια στην Έδεσσα και η άλλη στα Γιαννιτσά.








ΔΟΥ Έδεσσας:
ΔΟΥ ΥΠΟ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΥΠΑΛ
ΛΗΛΟΙ
ΩΦΕΛΙΜΗ
ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ
ΜΗΝΙΑΙΟ
ΜΙΣΘΩΜΑ (€)
ΔΟΥ ΥΠΟΔΟΧΗΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ*
ΩΦΕΛΙΜΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ
ΜΗΝΙΑΙΟ
ΜΙΣΘΩΜΑ (€)
ΑΡΙΔΑΙΑ
13
360 τ.μ.
1.760
ΕΔΕΣΣΑΣ
63
560 τ.μ.
Ιδιόκτητο




ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
35
630 τ.μ.
4.989
* Στην ενοποιημένη ΔΟΥ

Η ΔΟΥ Έδεσσας στεγάζεται σε ιδιόκτητο κτίριο, ενώ οι υπόλοιπες 2 ΔΟΥ στεγάζονται σε μισθωμένα κτίρια. Η Έδεσσα αποτελεί την πρωτεύουσα του Νομού και στεγάζεται σε κτίριο Διοικητηρίου. Οι χώροι που καταλαμβάνει δεν επαρκούν για τη στέγαση όλων των ΔΟΥ του Νομού με τα αρχεία τους.

Επισημαίνεται ότι με Υπουργική Απόφαση του 2011 έγινε διοικητική ενοποίηση των ΔΟΥ Σκύδρας με τη ΔΟΥ Έδεσσας, ωστόσο δεν κατέστη δυνατή η κτιριακή συστέγαση μέχρι σήμερα.

Άρα προτείνεται η παραμονή της ΔΟΥ Γιαννιτσών στο υφιστάμενο κτίριο. Επίσης προτείνεται η παραμονή της ΔΟΥ Αριδαίας στο υφιστάμενο κτίριο, μέχρι τη διερεύνηση της δυνατότητας παραχώρησης πρόσθετων κατάλληλων και επαρκών χώρων στο Διοικητήριο για τη συστέγαση των 3 ΔΟΥ Έδεσσας – Σκύδρας – Αριδαίας. Σε περίπτωση που δεν βρεθούν πρόσθετοι κατάλληλοι και επαρκείς χώροι, προτείνεται η άμεση διενέργεια διαγωνισμού, με σκοπό την εξεύρεση χώρων για τη μεταφορά των αρχείων.

Προτείνεται η λειτουργία Γραφείου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων στην Αριδαία, με την προϋπόθεση της δωρεάν παραχώρησης χώρου από το Υπουργείο Εσωτερικών, με την αιτιολογία της δυσκολίας πρόσβασης (ορεινή περιοχή).

Θέματα που πρέπει να επιλυθούν προ της συστέγασης:
Πρέπει να βρεθεί χώρος για τα αρχεία των ΔΟΥ είτε στο υφιστάμενο κτίριο (με απομάκρυνση άλλων υπηρεσιών) ή με μίσθωση νέου κτιρίου.

Εκτιμώμενο κόστος ενοποίησης:
Διαρρύθμιση χώρων
Μεταφορικά (έπιπλα, αρχείο, εξοπλισμός)
Πληροφορική και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις
ΣΥΝΟΛΟ
0 €
35.000 €
11.000 €
46.000 €



Μηνιαίο ελάχιστο όφελος ενοποίησης:
Μισθώματα
Λειτουργικά έξοδα (ρεύμα, τηλέφωνο, ύδρευση, θέρμανση)
Επιδόματα θέσεων ευθύνης
ΣΥΝΟΛΟ
1.760 €
977 €
250 €
2.987 €

Συνεπώς το κόστος μεταστέγασης θα αποσβεστεί σε 15,4 μήνες.


1.      Γραφεία Εξυπηρέτησης Κοινού
Προτείνεται η άμεση λειτουργία Γραφείων Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων, οπουδήποτε διακόπτεται η λειτουργία μιας ΔΟΥ (εφόσον πληρούνται τα κριτήρια που έχουν τεθεί παραπάνω). Τα Γραφεία Εξυπηρέτησης Κοινού, μέχρι ολοκλήρωσης της μηχανογραφικής συγχώνευσης των αρχείων θα λειτουργούν με χειρόγραφες διαδικασίες. Με την μηχανογραφική ενοποίηση των αρχείων τα Γραφεία αυτά θα λειτουργούν ως απομακρυσμένοι σταθμοί εργασίας των ΔΟΥ Υποδοχής. Τα Γραφεία Εξυπηρέτησης Κοινού θα πρέπει να στεγαστούν σε χώρο που θα παραχωρήσει δωρεάν το Υπουργείο Εσωτερικών (π.χ. στο χώρο του ΚΕΠ ή του ΟΤΑ), ακόμη και όταν υπάρχει ιδιόκτητο κτίριο στο Νομό, ώστε να μην προκύπτουν λειτουργικές δαπάνες που επιβαρύνουν το Υπουργείο Οικονομικών (π.χ. ασφαλείς τηλεπικοινωνιακές γραμμές σύνδεσης κλπ). Τα Γραφεία αυτά θα μπορούσαν να ονομαστούν, π.χ. Κέντρα Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ) ή Κέντρα Εξυπηρέτησης Φορολογικών Υπηρεσιών (ΚΕΦΥ).

Στο μεταβατικό στάδιο λειτουργίας τους και μέχρι τη μηχανογραφική ενοποίηση των αρχείων των συγχωνευομένων ΔΟΥ, μέσω του νέου TAXIS, τα Γραφεία αυτά θα έχουν τις εξής ενδεικτικές αρμοδιότητες:
ü  Χορήγηση φορολογικών εντύπων, παροχή οδηγιών και διευκρινίσεων για την συμπλήρωσή τους και την συνυποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών κλπ.
ü  Αποδοχή φορολογικών αιτημάτων και επίλυσή τους, καθώς και διαβίβασή τους στις ΔΟΥ και την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου, όπου απαιτείται.
ü  Προσωρινή  παραλαβή δηλώσεων, έλεγχος των στοιχείων των δηλούντων, καταχώρηση των δηλώσεων στο βιβλίο πρωτοκόλλου του Γραφείου χορήγηση βεβαίωσης για την κατάθεση της δήλωσης και των συνυποβαλλομένων δικαιολογητικών, αποστολή των δηλώσεων στην αρμόδια ΔΟΥ και χορήγηση  αντιγράφων ή βεβαιώσεων μετά την επιστροφή τους από την αρμόδια ΔΟΥ. Βασική προϋπόθεση της παραλαβής είναι η δήλωση να μην συνοδεύεται από άμεση καταβολή φόρου.
ü  Αιτήσεις  για  χορήγηση παντός είδους πιστοποιητικών ή βεβαιώσεων.

Κατά τη στελέχωση των ανωτέρω Γραφείων Εξυπηρέτησης Πολιτών, να ληφθεί υπόψη ότι το σύνολο των υπηρετούντων υπαλλήλων, στις υφιστάμενες παραπάνω ΔΟΥ που αναστέλλεται η λειτουργία τους, είναι 968 άτομα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου