Κυριακή 22 Ιουλίου 2018

Περί Δημοκρατικής ευαισθησίας και κλίματος δυσανεξίας



γαπητέ κ. Θ. χτσιόγλου,
καί λοι γαπητοί φίλοι καί συμπολίτες πού πογράφετε τό κείμενο:
«114 πολίτες τς Πέλλας γιά τήν περάσπιση τς Δημοκρατίας»,
πευθύνομαι νομαστικά πρός σς κ. χτσιόγλου χωρίς νά γνωρίζω
ν εστε συντάκτης το ν λόγω κειμένου. στόσο μως, φο
συνυπογράφετε κι σες, ναφέρομαι μέσω μν καί σέ λους τούς πολύ
γαπητούς συμπολίτες μας, πό τούς ποίους γνωρίζω προσωπικά
ρκετούς καί μέ κάποιους πό ατούς μέ συνδέουν καί γαθοί πνευματικοί
δεσμοί.

σα κολουθον τά γράφω μέ πόλυτη διωτική πρωτοβουλία. Δέν
κπροσωπ καμία θεσμική δομή, κοσμική κκλησιαστική. Δέν
παγορεύτηκαν πό κανένα λλο πρόσωπο πού πηρετε κάποιο συμφέρον
κάποιο διόρρυθμο δεολόγημα. Ασθάνομαι πώς τόσο τό φος σο καί τό
περιεχόμενο θά σς πείσει γι᾿ ατό. λλωστε, κοινωνία τς πόλης μας
εναι μικρή καί γνωρίζουμε τά πρόσωπα καί τό θος λλήλων.
Σκοπός τν σων γράφω παρακάτω δέν εναι νταλλαγή
πιχειρημάτων καί ντεπιχειρημάτων σχετικά μέ τό σύγχρονο «Μακεδονικό
ζήτημα» καί τή «Συμφωνία τν Πρεσπν». Βεβαίως, κάτι τέτοιο (δηλαδή
2
διάλογος), πρέπει νά ποτελε γι πιδίωξη λων· παραιτήτως μως
μόνο μεταξύ προσώπων πού γνωρίζουν νά διαλέγονται προκατάληπτα
καί νά πιχειρηματολογον μέ λογική δόμηση καί σφαιρική γνώση λων
τν παραμέτρων το ζητήματος. Ο σύγχρονοι λληνες ξέρουμε μόνο νά
συνθηματολογομε καί χι νά πιχειρηματολογομε. Εναι παινετό τό τι
κ. χτσιόγλου μς δωσε πολύ καλά σημεα πιχειρηματολογίας μέ τό
κείμενό του « εγενής μας τύφλωσις», σχετα ν συμφωνομε μέ λα
σα γράφονται χι κε. Σκοπός μου, λοιπόν, εναι νά κφράσω
πραγματική νησυχία γιά τό θος καί τίς προεκτάσεις πού μπορε νά
συνεπάγονται ο θέσεις το κειμένου τν «114 πολιτν».
Ο περισσότεροι, δυστυχς, πιδιώκουν νά νικήσουν σέ μία ΄΄διαμάχη΄΄
στό πίπεδο τν ντυπώσεων. λίμονο, ποτελε χαρακτηριστικό το
νεοελληνικο πολιτικο θους (μέ τήν λληνική σημασία το ρου
΄΄πολιτικό΄΄) κατατρόπωση το ΄΄ντιπάλου΄΄ μέ χαρακτηρισμούς, συχνά
βάσιμους, μέ ποσπασματικά συμπεράσματα, μέ βαρύγδουπους
στορικούς φορισμούς, μέ σοφιστεες καί μεθοδεύσεις διαβλητές. Δέν
γαπμε τόν τόπο μας, ν δέν κινούμαστε θετικά, ν δέν μιλμε μέ
σοβαρότητα καί ελικρίνεια. Δυστυχς, πλειοψηφία το λαο μας, δ καί
ρκετές δεκαετίες, μαθε νά κτιμάει τά πράγματα νάλογα μέ τήν
κανότητα ποιουδήποτε νά δημιουργε ντυπώσεις.
Πιό συγκεκριμένα: Δέν συμβάλλετε στή δημιουργία πιπλέον
κοινωνικς πόλωσης, στόν ρημαγμένο καί πολλαπλς διχασμένο σήμερα
τόπο μας, ταν χρησιμοποιετε στά κείμενά σας τό μορμολύκειο τν
φασιστικν πρακτικν καί τς κροδεξις ρητορικς, τς ρητορικς μίσους,
τούς κραίους κύκλους, τό τέρας το θνικισμο, τά μισαλλόδοξα
κηρύγματα, τίς κραες δεολογίες, τή μισαλλόδοξη θνικοφροσύνη, τή
3
φασιστική βία, τόν ρατσισμό, τή δράση στρατικοποιημέτων μάδων; ν
κούσατε τούς λόγους σοβαρν πολιτν καί πεύθυνων ποιμένων (πως
τή σεμνή καί περιεκτική μιλία το Μητροπολίτου τς παρχίας μας κ.
ωήλ στή συγκέντρωση στά Γιαννιτσά καί σέ λλα μέρη), μπορετε νά
μιλτε γιά «ρητορική μίσους πού κτοξεύεται πό κκλησιαστικούς
παράγοντες»; καί νά μήν διαπιστώνετε τι ποιμαντικός λόγος τς
κκλησίας εναι λόγος «ερήνευσης καί καταλλαγς, χωρίς νά παρασύρεται
καί νά παρασύρει στόν θνοφυλετισμό (sic)»; κκλησία μας δέν ρνεται
τόν πατριωτισμό. ντιθέτως, τόν θεωρε, μάλιστα, ς γι νδειξη το
κοινωνικο προσώπου. Εναι, λοιπόν, σωστό νά δημιουργομε ψευδες
ντυπώσεις σέ να λαό ρημαγμένο πό τήν παραπληροφόρηση; Δέν σς
καταλογίζω σκοπιμότητα. στόσο, δέν θά πρεπε νά εμαστε πολύ
εαίσθητοι καί προσεκτικοί σέ τέτοιες κρίσιμες στιγμές;
κραοι πρχαν καί θά πάρχουν παντού καί πάντοτε. κραοι λων
τν ποχρώσεων. πάρχουν θνικιστές κροδεξιοί, πάρχουν καί
δογματικοί ριστεροί. Σκύλα καί Χάρυβδη. κροδεξιός χρος εναι ντως
προβληματικός. ριστερός χώρος δέν χει κραίους καί προβληματικούς;
Στό νωπό καί χνίζον πό αματα στορικό μας παρελθόν ριστερός
χρος δέν δωσε χείριστα δείγματα προβληματικς θνικς
ατοσυνειδησίας; ποιος δέν τό παραδέχεται ατό δέν εναι ελικρινής καί
δέν εναι κατάλληλος γιά κανένα διάλογο! Ο κρότητες ποτελον θέμα
ψυχισμο, παιδείας καί συμφερόντων. Δέν δηγον μως ο κραοι μία
κοινωνία, λλά ο νηφάλιοι καί ατοί πού πονον πραγματικά γιά τόν λαό.
σοι σχυριζόμαστε τι πονμε γιά τόν τόπο μας θά πρεπε νά κινηθομε
θετικά ναζητώντας νας τόν λλο καί καταθέτοντας ,τι γαθό
διαθέτουμε γιά τήν κοινή πορεία μας στήν στορία. χι κατηγορώντας καί
διαβάλλοντας πιπόλαια νας τόν λλο. μάχη γιά τό κοινό καλό δέν
4
κερδίζεται μέ ντυπώσεις καί μεθοδεύσεις, λλά μέ μπονη σοβαρότητα καί
γάπη.
Ατοί πού συμμετείχαν στά συλλαλητήρια, καί γνωρίζω κατοντάδες
πό ατούς, γανακτον δικαίως, ταν κον, τόσο πό πίσημα πολιτικά
πρόσωπα σο καί πό συμπολίτες τους, πως τό κείμενο τν «114 πολιτν»,
τι εναι κροδεξιοί, θνικιστές, φασίστες κ.τ.λ., ν στήν πραγματικότητα
ποτελον σήμερα ,τι πέμεινε πό παραδείγματα γνήσιας καί
νιδιοτελος γάπης γιά τό θνος μας, τήν πατρίδα μας καί τήν κοινωνία
μας. Τό τι μπορε νά πάρχουν κραοι, νάμεσα σέ ατούς πού λαβαν
μέρος στά συλλαλητήρια, δέν εναι παράξενο. πως επαμε παραπάνω,
κραοι καί προβληματικοί πάρχουν σέ λους τούς χώρους καί δέν εναι
ντιμο πό τήν ποιότητα τέτοιων προσώπων νά χαρακτηρίζουμε
συλλήβδην κάθε δημοκρατική διαμαρτυρία. Δέν μπορομε, λοιπόν, κ.
χτσιόγλου, νά σιωπήσουμε νώπιον τέτοιων πλουστεύσεων,
γενικεύσεων καί στίς ντυπώσεις πού ατές, θελημένα θελα,
δημιουργον. ν σχυρισθετε, σως δικαίως, τι δέν ναφέρεστε σέ λους
πού συμμετείχαν στά συλλαλητήρια, λλά μονάχα στούς κραίους, θά σς
π πώς κάτι τέτοιο πρεπε νά γίνει μέ πολύ λεπτότητα καί προσοχή στό
κείμενο τν «114 πολιτν», διότι ο ντυπώσεις ταν γενικευμένες. ποιος
χει «δημοκρατικές εαισθησίες» δέν στέργει νά χαρακτηρίζει συλλήβδην
ς κροδεξιούς, καί τά συναφ, νθρώπους πού γαπον τήν πατρίδα τους
καί διαμαρτύρονται, χι γιατί εναι στενοκέφαλοι καί φανατικοί, λλά διότι
γαπον τήν ερήνη καί τήν μόνοια, τήν ποία μέ πολλούς τρόπους,
λότελα φανερούς, πονομεύουν, δ καί πολλές δεκαετίες, ο γείτονές
μας: μέ παραπλάνηση τς διεθνος κοινότητας γιά τήν θνικότητα τν
κατοίκων τς Μακεδονίας, μέ προσηλυτισμό τν λλήνων (σλαβοφώνων)
τς Μακεδονίας το λλαδικο χώρου, μέ συστηματική προπαγάνδα ντός
5
το κράτους τν Σκοπίων, μέ τήν στάση-παράγοντα ποσταθεροποίησης
τν Βαλκανίων, μέ λυτρωτισμούς, πεκτατισμούς, μέ μπεριαλιστικούς
χάρτες πού δείχνουν μέχρι καί τή Θεσσαλονίκη νά νήκει στό κράτος τν
Σκοπίων! Νομίζετε πώς λα τά παραπάνω διαφεύγουν πό τήν ντίληψη
το πλο μας λαο πού ργισμένος δέν μπορε νά τά νεχθε; Ποιός
προκάλεσε τόλμησε ποτέ ναν νηφάλιο κοινωνικό, δημόσιο διάλογο γιά
λα τά παραπάνω;
Τό τι κούγονται «κραυγές γιά ΄΄προδότες΄΄ καί ΄΄θνικούς μειοδότες΄΄»,
δέν πρέπει νά μς παραξενεύει καί πολύ. Μλλον πρόκειται γιά κφραση
συσσωρευμένης ργς λάκαιρων δεκαετιν. μφιβάλλετε γιά τό τι
σήμερα στή χώρα μας ο νθρωποι ασθάνονται κατάφορα προδομένοι πό
τό λο πολιτικό σύστημα; Ποιός ασθάνεται σήμερα κανοποιημένος άπό
τήν πραγμάτωση, μλλον κύρωση, κάθε προεκλογικς δέσμευσης; Σς
φαίνεται παράξενη κρηξη ατή τς ργς, πού κδηλώθηκε μέ φορμή
τό λεπτό Μακεδονικό ζήτημα; σχύει παροιμία: « κόμπος φτασε στό
χτένι». Γράφοντας ατά δέν ννο μονάχα πώς σημερινή κυβέρνηση
εθύνεται γιά τά πάντα. μως σέ ποιόν θά κφράσει τήν γανάκτησή του
κάθε ρημαγμένος, ψυχολογικά καί φυσικά, πολίτης το τόπου μας, ν χι
σέ ατούς πού ατή τή στιγμή διατείνονται τι χειρίζονται τά θνικά καί
συλλογικά μας θέματα; Εμαστε ντικειμενικοί: Δοκιμάσαμε τήν φρίκη σέ
τρες ποχρώσεις. Δεξιές κυβερνήσεις, τάχα και συντηρητικές, πέδειξαν
κατάπτυστες πάτριδες στάσεις (βλέπε λ.χ. τά σχολικά βιβλία στορίας).
Σοσιαλιστικές -μλλον σοσιαλεπώνυμες- κυβερνήσεις μέ τερατώδη
κατάφαση στόν καπιταλισμό (βλέπε λ.χ. τήν μεγάλη πάτη το
χρηματιστηρίου). ριστερώνυμες (σήμερα) κυβερνήσεις, τάχα και
κοινωνιοκεντρικές, καί μάλιστα ριζοσπαστικές (!!!...;;;) πού διαδραματίζουν
ρόλο νεκροθάφτη τς κοινωνίας (βλέπε τούς χιλιάδες στέγους καί τούς
6
μυριάδες πεινασμένους, μέ καταρρακωμένη τήν ξιοπρέπεια, πού
περιμένουν στήν ορά ξω πό κκλησίες καί λλες δομές γιά να πιάτο
φαγητό). λα ατά ν δέν νομάζονται προδοσία, τότε βρετε μου τό
κατάληλλο κατηγόρημα. Πς λλις νομάζουμε στήν λληνική γλώσσα
τήν θέτηση τν θικν δεσμεύσεων, σέ λα τά πίπεδα το συλλογικο
βίου, πού ναλαμβάνει ποιος κατέχει θεσμική θέση; Τότε εναι δύσκολο νά
ρμηνεύσει κανείς τίς «κραυγές γιά προδοσία καί θνικούς μειοδότες»;
Βεβαίως, ατός πού σέβεται τίς ννοιες νθρωπος, κοινωνία,
πολιτισμός, δημοκρατία, λευθερία, νθρωπότητα, δέν μπορε νά μή σέβεται
καί νά μήν γαπ τούς πάντες. γαπμε τούς λευκούς καί τούς μαύρους.
Τούς βραίους καί τούς ραβες. Τούς μερικανούς καί τούς Ρώσους.
γαπμε τούς Γερμανούς καί τούς λβανούς. Τούς Ερωπαίους καί τούς
σιάτες. γαπμε τούς συμπατριώτες μας λληνες· γαπμε καί τούς
Σκοπιανούς. γαπμε τούς χριστιανούς, λλά καί σους, ερηνικά,
κολουθον κάποια λλη θρησκεία. γαπμε τούς μετανάστες· γαπμε
καί τούς φοβισμένους τίμιους νοικοκυραίους. Σέ ποιον λείπει κάποια πό
ατές τίς γάπες, δέν μπορε νά λέγεται οτε νθρωπος οτε χριστιανός.
Εναι πειλή στήν νθρώπινη φύση. Ατή εναι βαθιά ατοσυνειδησία
μας. στόσο, πρέπει νά μπομε στόν κόπο νά ρμηνεύσουμε τήν ργισμένη
στάση τν συμπατριωτν μας καί χι νά τήν φορίζουμε μέ τήν
τετριμμένη, λότελα ξύλινη καί φθηνή ΄΄πολιτική΄΄ γλώσσα.
Μέ τό κείμενο τν «114 πολιτν» ντοπίζετε κινδύνους γιά τή
δημοκρατία. Καταλαβαίνουμε τήν γωνία σας. Σκεφτήκατε ποτέ τί εναι
τάχα ατό πού δηγε πολλούς στίς κραες συμπεριφορές πού
περιγράφετε; σχύει πώς ,τι σπείρουμε θερίζουμε; ξηγομαι: Πάρτε
κάποιον κλεστε του μέ τά χέρια τή μύτη καί τό στόμα, γιά νά μήν μπορε
7
νά ναπνεύσει. Ατός τότε σίγουρα θά ρχίσει νά κλωτσάει, γιά νά πάρει
νάσα. Εναι λογικό νά το πετε: «Δέν εναι σωστό νά κλωτσς, εναι
μισαλάδοξο καί ντιδημοκρατικό!»; Νομίζετε, κ. χτσιόγλου καί ο
πόλοιποι γαπητοί φίλοι, πώς σήμερα στή δημοκρατική χώρα μας τό
γαθό τς ναπνος, σέ λα μά σέ λα τά πίπεδα, διατίθεται λεύθερα;
πάρχει κάποιος πού κούει τόν πόνο μας, τό σθμα μας, τόν
ναστεναγμό μας , καί, τόν πιθανάτιο ρόγχο μας;
καταπίεση καί φίμωση δέν γίνεται μόνο μέ μαστίγια. λήθεια,
ασθάνεστε τι σήμερα δέν μαστιγώνεται δημοκρατία νελέητα πό
τόσους καί τόσους θεσμούς πού λειτουργον ρρωστημένα καί
προβληματικά; πιχειρε σήμερα κάποιος ντιμα νά λθει σέ κοινωνικό καί
δημόσιο διάλογο προκειμένου νά ντοπίσει κινδύνους γιά τή δημοκρατία;
Κανείς! Λυπμαι πού θά σς π κάτι πού πιστεύω πώς στ᾿ λήθεια τό
ξέρετε καλά: δημοκρατία πού θεσμικά πηρετεται καί προασπίζεται πό
τούς σχυρούς το τόπου μας μπορε νά εναι ατή πού πονομεύει κάθε
δημοκρατική ννοια καί δικαίωμα. Γι᾿ ατό καί ποφεύγεται κάθε σοβαρός
διάλογος.
πιτρέψτε μου νά σς π πώς τά σα ναφέρονται στό κείμενο «τν
114 πολιτν» περί το θνοφυλετισμο εναι παντελς σχετα μέ τό σκοπό
καί τό πνεμα το πόλοιπου κειμένου. ρος θνοφυλετισμός πετέλεσε
χαρακτηρισμό τς Μεγάλης Συνόδου, πού συνλθε στήν
Κωνσταντινούπολη τό καλοκαίρι το 1872, καί πού ποδόθηκε στήν
πρόθεση τν Βουλγάρων νά ποσπαστον πό τό Οκουμενικό
Πατριαρχεο καί νά ποτελέσουν νεξάρτητη κκλησία, χι γιά λόγους
κρατικς διαιρέσεως (πως προέκυψαν τά Πατριαρχεα πό τούς πρώτους
αἰῶνες) πολιτικς νεξαρτησίας (πως συνέβη μέ τίς κκλησίες τς
8
Ρωσσίας, λλάδος, Σερβίας, Ρουμανίας κ.λπ.), λλά μόνο γιά λόγους
θνικς διαφορς. ναφορά σας στήν αρεση το θνοφυλετισμο εναι
σχετη καί στοχη. ντιθέτως μάλιστα, καί γιά νά γνωρίζετε τήν στορική
κρίβεια: ξεκάθαρο θνοφυλετισμό ξέφρασαν καί φήρμοσαν, μετά τούς
Βουλγάρους, ο Σκοπιανοί πού πέσχισαν τήν κκλησία τους πό τό
πατριαρχεο τς Σερβίας μέ τή δικαιολογία τι ποτελον, τάχα και,
ξεχωριστό μακεδονικό θνος πού δικαιοται τήν δική του ξεχωριστή
κκλησία. Πίκρη λήθεια! δικαιολόγητη γνοια! νοχη
παραπληροφόρηση, στω καί ξ γνοίας!
Πρίν τελειώσουμε (σάν σέ παρένθεση): πειδή σς γνωρίζουμε, κ.
χτσιόγλου, εμαι σχεδόν βέβαιος πώς « νησυχία σας γιά σα συμβαίνουν
μέ φορμή τό Μακεδονικό καί τόν κίνδυνο γιά τήν δημοκρατία» εναι πηγαία.
στόσο, περιμέναμε πολλές φορές στό παρελθόν καί θά εχαμε μεγάλη
χαρά, ν βλέπαμε στίς μέρες μας λλά καί στό ποιο μέλλον, νά κφράζετε
παρόμοιες νησυχίες καί γιά λλες, χι λίγες, πονομεύσεις τς
δημοκρατίας στόν τόπο μας. Δέν μς δώσατε τή χαρά -ελικρινά τό γράφω-
νά κούσουμε τι κφράσατε σοβαρή νησυχία καί καλέσατε
ποιασδήποτε μορφς κοινωνικούς φορες νά συσπειρωθον, νά
διαμαρτυρηθον, δημοκρατικά νά παιτήσουν λειτουργία τς δημοκρατίας
σχετικά μέ: Τή λειτουργία τν Πανεπιστημίων καί τν πανεπιστημιακν
χώρων πού ποβαθμίζονται λοένα καί μετατρέπονται σέ πεδία πού
μάδες, μέ ρευνητέο τόν ψυχισμό καί τά κίνητρα, καθιστον εκόνες βαρι
παρηκμασμένης παιδείας καί γωγς. Τή λειτουργία τν φορέων γείας,
νοσοκομείων κ.λπ., που συχνά πολειτουργία, γωνία καί
νασφάλεια πού μπνέουν σέ σκοτώνουν πρίν πό τήν ρρώστια σου. Τή
λειτουργία τν συντριπτικά περισσοτέρων δημοσίων πηρεσιν πού εναι,
σχεδόν πάντοτε, κέντρα νελέητου βασανισμο καί διαστροφικο σαδισμο
9
ες βάρος τν πολιτν τς χώρας μας. Τίς μεθόδους κφρασης το
συνδικαλισμο πού καθίσταται, χι σπάνια, δικτατορικός βασανισμός μέ
ψηλαφητό κοινωνικό κόστος. Τήν παραπληροφόρηση καί ξαπάτηση καί
κμαυλισμό το λαο πού νεργον, τάχα και, δημοσιογραφικά τά
τηλεοπτικά, δημόσια καί διωτικά, κανάλια, πιβλεπόμενα καί λεγχόμενα
πό νώτατα κρατικά δρύματα. Κοντολογίς - διότι κατάλογος εναι
μακρύς, πως τό γνωρίζετε πολύ καλά- θά μς δώσετε τή χαρά νά σς
δομε πρωτοστάτες στό κάλεσμα σέ δημόσιο καί κοινωνικό διάλογο πού
πιβάλλει σπαρασσόμενη καρδιά μας, ταν βλέπουμε τή χώρα μας νά
μετατρέπεται λοένα καί περισσότερο σέ να πέραντο κατσιβελαριό;
Τά παραπάνω συντάχθηκαν πό τόν πογραφόμενο, ναί μέν μέ
ντελς προσωπική μου πρωτοβουλία, κφράζουν μως στήν
πραγματικότητα -καί συνυπογράφονται καρδιακά- μία μεγάλη μάδα νέων
νθρώπων πού μέ πολύ δυναμικό τρόπο μο ξέφρασαν τίς δικές τους
σκέψεις. Γι᾿ ατούς τούς νέους νθρώπους δημοκρατία δέν εναι
ποσπασματική καί πιλεκτική εαισθησία λλά δήριτη πολιτική, δηλαδή
κοινωνική, στόχευση.
Δέν κολουθον πογραφές διότι στή χώρα μας κάτι τέτοιο χει
κατασταθε πλέον σχεδόν στεο. Στήν λλάδα μας, λόγω ΄΄πλεονάσματος
δημοκρατίας΄΄ ( ερωνία γίνεται μέ πίγνωση), ο πογραφές δέν
λαμβάνονται πόψιν πό κανένα καί τά δημοψηφίσματα ποβλέπουν σέ
φενακισμό τς δημοκρατίας, πως φάνηκε περίτρανα ατούς τούς
τελευταίους καιρούς.
Μετά τιμς καί γάπης

ρχιμανδρίτης
Νικόδημος Κανσίζογλου__