Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

«Βρόχος» για νοικοκυριά και επιχειρήσεις οι οφειλές



Πονοκέφαλο εξακολουθεί να αποτελεί για τα νοικοκυριά η αποπληρωμή των υποχρεώσεων προς τις τράπεζες, ενώ αυξάνονται οι επιχειρήσεις με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.Η πλειοψηφία (53%) των πολιτών θεωρεί ότι αυξήθηκαν αισθητά το τελευταίο εξάμηνο οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων, ενώ 1 στα 7 νοικοκυριά (14%) δηλώνει ότι αδυνατεί να αποπληρώσει το στεγαστικό δάνειο που έχει λάβει.Αυτό προκύπτει μέσα από τις απαντήσεις που έδωσαν καταναλωτές και επιχειρήσεις του νομού
Θεσσαλονίκης στις ad –hoc ερωτήσεις που ενσωματώθηκαν στα ερωτηματολόγια του «Βαρόμετρου ΕΒΕΘ» που διενεργήθηκε κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου από την εταιρία ερευνών και δημοσκοπήσεων Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Τιμές καταναλωτικών προϊόντων – Κριτήρια αγοράς καταναλωτικών προϊόντων
Σύμφωνα με την έρευνα, μόνο το 16% των καταναλωτών δηλώνει ότι το τελευταίο εξάμηνο οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων μειώθηκαν ανεπαίσθητα (10%) ή αισθητά (6%), καθώς η πλειοψηφία (53%) θεωρεί ότι αυξήθηκαν αισθητά (28%) ή ανεπαίσθητα (25%) και περίπου ένας στους τέσσερις (28%) δηλώνει ότι δεν διαπίστωσε καμιά μεταβολή.
Η τιμή αποτελεί το κύριο κριτήριο για την πραγματοποίηση αγοράς καταναλωτικού προϊόντος για το 22% των καταναλωτών στο νομό Θεσσαλονίκης και η ποιότητα αναφέρεται ως κύριο κριτήριο μόλις από το 7%. Πάνω από 2 στους 3 καταναλωτές (69%) στο Νομό Θεσσαλονίκης αναφέρουν εξίσου την τιμή και την ποιότητα ως κριτήρια αγοράς καταναλωτικών προϊόντων, ψάχνοντας προφανώς για το λεγόμενο value for moneyhttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png στις αγορές τους.
Μάλιστα, περίπου οι μισοί καταναλωτές (51%) στο Νομό Θεσσαλονίκης αναφέρουν ότι ελέγχουν τις ετικέτες με τη σχέση τιμής/βάρους στα προϊόντα και αποτελούν γι’ αυτούς βασικό κριτήριο για την αγοράhttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png του προϊόντος, ενώ το 26% απλά τις ελέγχει (χωρίς να αποτελεί αυτό βασικό κριτήριο αγοράς) και μόνο το 22% (δηλαδή περίπου 1 στους 5) δηλώνουν ότι δεν βλέπουν καν τις ετικέτες με τη σχέση τιμής/ βάρους.

Δικαιώματα καταναλωτών – Έργο καταναλωτικών οργανώσεων – Καταναλωτικές Συνήθειες
Στην έρευνα καταγράφεται σημαντικό έλλειμμα στην ενημέρωση των καταναλωτών στο Νομό Θεσσαλονίκης σε σχέση με τα δικαιώματά τους, καθώς το 42% δηλώνουν «Καθόλου» (15%) ή «Λίγο» (27%) ενημερωμένοι για τα δικαιώματά τους ως καταναλωτές. Παράλληλα, το 36% των καταναλωτών στο Νομό Θεσσαλονίκης εμφανίζονται επιφυλακτικοί σε σχέση με το έργο των καταναλωτικών οργανώσεων, χαρακτηρίζοντάς το «Καθόλου» (16%) ή «Λίγο» (20%) θετικό, έναντι 33% που το χαρακτηρίζουν «Πολύ» (8%) ή «Αρκετά» (25%) θετικό, με το 25% να δηλώνει ότι δεν γνωρίζει σχετικά με το έργο των καταναλωτικών οργανώσεων. Παράλληλα, σημαντικές περικοπές στις δαπάνες τους έχουν πραγματοποιήσει οι καταναλωτές λόγω της οικονομικής κρίσης, με το σημαντικότερο πλήγμα να δέχονται οι τομείς της ένδυσης/ υπόδησης, της εστίασης/ ψυχαγωγίας αλλά και ο τομέας των ειδών διατροφής.
Δάνεια – Πιστωτικές Κάρτες
Σημαντικό πρόβλημα για τα νοικοκυριά του Νομού Θεσσαλονίκης είναι, σύμφωνα με την έρευνα, η αποπληρωμή των διαφόρων υποχρεώσεών τους προς τις τράπεζες. Πιο συγκεκριμένα 1 στα 7 νοικοκυριά (14%) δηλώνει ότι αδυνατεί να αποπληρώσει το στεγαστικό δάνειο που έχει λάβει, ενώ αντίστοιχο πρόβλημα αποπληρωμής καταναλωτικού δανείου εμφανίζει το 8% των νοικοκυριών του Νομού Θεσσαλονίκης. Τέλος, περίπου 1 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία αποπληρωμής της πιστωτικής τους κάρτας.
Σημειώνεται ότι ad-hoc ερω­τήσεις για διά­φο­ρα θέματα καταναλωτικής συμπεριφοράς, αλλά και επιχειρηματικής επι­καιρότητας ενσωματώνονται στα ερωτηματολόγια του «Βαρόμετρου ΕΒΕΘ» στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης της έρευνας Οικονομικής Συγκυρίας ως ερευνη­τι­κού εργαλείου και για την πληρέστερη πληροφόρηση του επιχειρηματικού κόσμου του Νο­μού Θεσσαλονίκης. Τα ερωτήματα τέθηκαν και αυτή τη φορά με τέτοιο τρόπο (στο τέλος των τυποποιημένων ερωτηματολογίων που χρησιμοποιεί το “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”), ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου