Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014

7 χρόνια μετά την μοιραία πτώση του ελικοπτέρου στην Καρυώτισσα Γιαννιτσών. Η Πέλλα θυμάται και τιμά!



Πριν από επτά χρόνια στις 20-2-2006 ελικόπτερο τύπου Χιούι είχε απογειωθεί στις 7:30 μ.μ. από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας για προγραμματισμένη εκπαιδευτική πτήση και επέβαιναν σε αυτό τέσσερις αξιωματικοί του στρατού.
Σαράντα λεπτά μετά την απογείωση, χάθηκε από τα ραντάρ και τα συντρίμμια του ελικοπτέρου και οι τέσσερις νεκροί αξιωματικοί βρέθηκαν δύο ώρες αργότερα σε χωράφι. Το ελικόπτερο είχε απογειωθεί από τη βάση του 3ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (ΤΕΑΣ) στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας στις 7.30 το βράδυ για νυχτερινή εκπαιδευτική πτήση με ΔΝΟ.

Περίπου σαράντα λεπτά μετά, οι κλήσεις της βάσης προς το ελικόπτερο δεν βρήκαν ανταπόκριση, με αποτέλεσμα αμέσως να σημάνει συναγερμός. Λίγα λεπτά μετά ενημερώθηκε η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και άρχισε η έρευνα εντοπισμού. Επίγειες στρατιωτικές και αστυνομικές δυνάμεις, ελικόπτερα τύπου Σούπερ Πούμα και αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας άρχισαν να οργώνουν κυριολεκτικά την περιοχή, μέχρι που λίγο μετά τις 10 το βράδυ της Δευτέρας εντοπίστηκαν τα συντρίμμια και τα άψυχα σώματα των στρατιωτικών στην περιοχή της Καρυώτισσας Γιαννιτσών, δίπλα από τη δημοτική πίστα μοτοκρός. Δυστυχώς η μνήμη είναι χρώμα.....ξεθωριάζει...Ας μην ξεχάσουμε αυτόν τον Χρήστο.....ένα κερί στην μνήμη του ?


Τα ονόματα των τεσσάρων άτυχων αξιωματικών:

Τχης (ΑΣ) Καρυπίδης Χρήστος ΑΜ 48390
Κυβερνήτης του Ε/Π ΕΣ 622. Έλαβε τα διακριτικά και το πτυχίο του χειριστού Ε/Π, στις 8/6/1989.
(σ.σ η φωτό από το άλπουμ του Χαρ. Λεκάκη ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΣΤΡΑΤΟΥ & ΦΙΛΟΙ στο facebook, που μπορούμε να δούμε εδώ)
Ανθστής (ΑΣ) Καραμπάς Ηλίας ΑΜ 12350
Συγκυβερνήτης του Ε/Π ΕΣ 622. Έλαβε τα διακριτικά και το πτυχίο του χειριστού Ε/Π, στις 7/6/1991.
ΕΜΘ Αρχιλοχίας (ΤΧ) Αδάμ Αδαμόπουλος.
Μηχανοσυνθέτης του Ε/Π ΕΣ 622.
ΕΜΘ Επιλοχίας (ΤΧ) Φωτιάδης Κων/νος.
Μηχανοσυνθέτης του Ε/Π ΕΣ 622.
ΛΟΙΠΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Άπαντες ανήκαν στην δύναμη του 3ου ΤΕΑΣ.
Εδώ αναγκαία μία διευκρίνηση, στο πιθανό ερώτημα, γιατί υπήρχαν στο πλήρωμα του Ε/Π, δύο μηχανοσυνθέτες. Η πτήση ήταν νυκτερινή με χρήση ΔΝΟ και οι υφιστάμενες διαταγές την ύπαρξη και δεύτερου Μ/Χ.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ
Ελικόπτερο τύπου UH-1H του Ελληνικού Στρατού κατέπεσε το βράδυ της Δευτέρας 20.02 κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης ανάμεσα στα χωριά Μελίσσι και Καρυώτισσα του νομού Πέλλας.(ΠΗΓΗ)
Το ελικόπτερο τύπου Χιούι είχε απογειωθεί στις 7:30 μ.μ. από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας για προγραμματισμένη εκπαιδευτική πτήση και επέβαιναν σε αυτό τέσσερις αξιωματικοί του στρατού.Σαράντα λεπτά μετά την απογείωση, χάθηκε από τα ραντάρ και τα συντρίμμια του ελικοπτέρου και οι τέσσερις νεκροί αξιωματικοί βρέθηκαν δύο ώρες αργότερα σε χωράφι κοντά στο χωριό Καριώτισσα.
Σύμφωνα με όσα βρήκαμε εδώ, μια και δεν μπορέσαμε να τα βρούμε στην επίσημη ιστοσελίδα του ΓΕΣ, το ιστορικό του ατυχήματος έχει ως εξής:
Το Γενικό Επιτελείο Στρατού ανέφερε ότι στις 20 Φεβρουαρίου 2006,  το ελικόπτερο, ΕΣ 622 που εκτελούσε προγραμματισμένη νυκτερινή εκπαιδευτική πτήση, με τετραμελές πλήρωμα, κατέπεσε και συνετρίβη από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, με αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο των μελών του πληρώματος. Τα αίτια του δυστυχήματος ερευνώνται από ομάδα εμπειρογνωμώνων.
Αργά το βράδι έγιναν γνωστά τα ονόματα των τεσσάρων μελών του πληρώματος του ελικοπτέρου. Πρόκειται για τους:
·         Λοχαγό Αεροπορίας Στρατού Χρήστο Καρυπίδη, του Αναστασίου, έγγαμο, με 2.939 ώρες πτήσεως στο ενεργητικό του.
·         Ανθυπασπιστή Αεροπορίας Στρατού Ηλία Καραμπά, του Δημητρίου, έγγαμο, με 1.037 ώρες πτήσεως, στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου και 1.236 σε αεροπλάνο.
·         Αρχιλοχία Τεχνικού, Αδάμ Αδαμόπουλο, του Γεωργίου, έγγαμο,
·         Επιλοχία τεχνικού Κων/νο Φωτιάδη, έγγαμο.
Το ελικόπτερο είχε απογειωθεί από τη βάση του 3ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (ΤΕΑΣ) στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας στις 7.30 το βράδυ της Δευτέρας 20/2/2006, για νυχτερινή εκπαιδευτική πτήση με ΔΝΟ.
Περίπου σαράντα λεπτά μετά, οι κλήσεις της βάσης προς το ελικόπτερο δεν βρήκαν ανταπόκριση, με αποτέλεσμα αμέσως να σημάνει συναγερμός. Λίγα λεπτά μετά ενημερώθηκε η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και άρχισε η έρευνα εντοπισμού. Επίγειες στρατιωτικές και αστυνομικές δυνάμεις, ελικόπτερα τύπου Σούπερ Πούμα και αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας άρχισαν να οργώνουν κυριολεκτικά την περιοχή, μέχρι που λίγο μετά τις 10 το βράδυ της Δευτέρας εντοπίστηκαν τα συντρίμμια και τα άψυχα σώματα των στρατιωτικών στην περιοχή της Καρυώτισσας Γιαννιτσών, δίπλα από τη δημοτική πίστα μοτοκρός (ΠΗΓΗ).
Κάτοικοι του Μελισσίου και της Καρυώτισσας Πέλλας ανέφεραν ότι το ελικόπτερο πετούσε χαμηλά. Ορισμένοι από αυτούς υποστήριξαν ότι διέκριναν ένα διαφορετικό ήχο στον έλικα, ενώ κάποιοι είπαν ότι άκουσαν τον δυνατό θόρυβο της πρόσκρουσης στο έδαφος. Το σημείο της πτώσης εντοπίστηκε λίγο μετά τις 10, μέσα σε χωράφι σε κοντινή απόσταση από την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Εδεσσας. (ΠΗΓΗ)
ΤΙΜΕΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΠΟΝΕΜΗΘΗΚΑΝ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟ

Η Βουλή των Ελλήνων υιοθέτεισε όλα τα ανήλικα παιδιά των πιλότων που έπεσαν στην εκτέλεση του  καθήκοντος και συγκεκριμένα:
Του Λοχαγού Χρήστου Καρυπίδη που ήταν πατέρας ενός ανήλικου τέκνου, με ένα παιδί, που είναι σήμερα 9 ετών.
Του Ανθυπασπιστή Ηλία Καραμπά, που ήταν πατέρας δυο ανήλικων παιδιών, που είναι σήμερα 10 και 7 ετών.
Του  Αρχιλοχία Αδάμ Αδαμόπουλου, που ήταν πατέρας δυο ανήλικων αγοριών που είναι σήμερα 15 και 14 ετών και
Του Επιλοχία Κωνσταντίνου Φωτιάδη, που ήταν πατέρας τριών ανήλικων κοριτσιών, που είναι σήμερα 12, 10 και 8 ετών.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ (3ο ΤΕΑΣ)




Έχει ανεργερθεί, μέσα στο Α/Δ Αλεξάνδρειας, αναθηματική στήλη, όπως φαίνεται στις  παραπάνω φωτογραφίες.


Μνημείο Πεσόντων Ε/Π ΕΣ 622 (Μελίσσι Γιαννιτσών)


Έχει αναγερθεί, σε χώρο κοντά στον τόπο του ατυχήματος, στο χωριό Μελίσσι, ΜΝΗΜΕΙΟ ΠΕΣΟΝΤΩΝ, όπως φαίνεται στη παραπάνω φωτογραφία

ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΥΡΡΟΥ

Αντιγράφουμε από εδώ, που δυστυχώς το βρήκαμε μόνο σε αποθηκευμένη μορφή, λόγω του ότι η ιστοσελίδα δεν υπάρχει πια.
Έχει ημερομηνία 28/3/2007, ένα χρόνο μετά το ατύχημα και από το κείμενο διαλέγουμε:
Τον Λοχαγό της Αεροπορίας Στρατού Χρήστο Καρυπίδη και τα μέλη του πληρώματος του ελικοπτέρου που κατέπεσε τον περασμένη Φλεβάρη κοντά στο Μελίσσι, τίμησε ο Δήμος Κύρρου με εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ποντοχώρι τόπο καταγωγής του άτυχου Λοχαγού. (σ.σ σχετικές πληροφορίες για το Ποντοχώρι εδώ)
Το Σάββατο 24/3/2007, το πρωί μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κύρρου έγινε επιμνημόσυνη δέηση, στη κεντρική πλατεία του χωριού και έγιναν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου των τεσσάρων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων της παρτίδας μας. Μάλιστα με την ίδια απόφαση η παραπάνω πλατεία όπως ανέφερε και ο Δήμαρχος Κύρρου κ. Θεοφύλακτος Ιωάννίδης, μετονομάστηκε σε πλατεία Λοχαγού Χρήστου Καρυπίδη.
Στην εκδήλωση και μετά την επιμνημόσυνη δέηση που τέλεσε ο αρχιερατικός επίτροπος πατέρας Τροχίδης Χρήστος, ο Δήμαρχος Κύρρου στη σύντομη ομιλία του αναφέρθηκε στο ατυχές γεγονός που συγκλόνισε την τοπική κοινωνία και ολόκληρη την Ελλάδα καθώς και στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου που τη χαρακτήρισε ως ελάχιστο φόρο τιμής στους αδικοχαμένους αξιωματικούς.
Ο Διοικητής του 2ου Σώματος Στρατού, Στρατηγός Φράγκος, έκανε λόγο για ήρωες που έπεσαν την ώρα του καθήκοντος και συνεχάρη τη δημοτική αρχή για την πρωτοβουλία της.
Ακολούθησε μια συγκλονιστική σύντομη ομιλία εκπροσώπου της οικογένειας, μέσα από την οποία η μάννα του άτυχου Λοχαγού εξέφρασε την υπερηφάνεια της για τον άτυχο αξιωματικό γιο της , και για τους συναδέλφους του καθώς για τα ιδανικά της πατρίδας.

Μνημείο για το δημότη Λοχαγό Χρ. Καρυπίδη
Στη συνέχεια ο πατέρας του Χρήστου Καρυπίδη μαζί με το Δήμαρχο Κύρρου έκαναν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου στο οποίο απεικονίζονται επάνω σε μια μαρμάρινη στήλη τα ονόματα των αδικοχαμένων αξιωματικών και το έμβλημα της Μονάδας που υπηρετούσαν. Συγκεκριμένα αναγράφονται τα ονόματα των :
Λοχαγού Χρήστου Καρυπίδη
Ανθυπασπιστή Καραμπά Ηλία
Ε.Μ.Θ. Α/λχια Αδαμόπουλου Αδάμ
Ε.Μ.Θ. Ε/λχια Φωτιάδη Κωνσταντίνου

ΑΠΟ ΤΟ ΥΕΘΑ-ΓΕΣ


Πλατεία Λοχαγού(ΑΣ) Καρυπίδη Χρήστου (Ποντοχώρι)
Με απόφαση του ΓΕΣ, μετά την ονοματοδοσία της Πλατείας στο χωριό Ποντοχώρι, τοποθετήθηκε στην Πλατεία, το Ε/Π ΟΗ-13 S ΕΣ 741 (SN 56-2225), ενώ με απόφαση του ΥΕΘΑ, κηρύχθηκε διήμερο πένθος για τις Ε.Δ







ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Από την σταχυολόγηση εκείνων  των ημερών, τα δημοσιεύματα ήταν πολλά. Το σύνολο του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου, κάληψε το ατύχημα, άλλοι με αντικειμενικότητα, άλλοι ανάλογα του πως βλέπουν – δυστυχώς – το κάθε ατύχημα των Ε.Δ.
Δίνουμε παρακάτω ένα πρωτοσέλιδο

και δύο φωτογραφία από τον τόπο του ατυχήματος



ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ , 22/02/2006 , Σελ.: N07 Κωδικός άρθρου: A18471N071 ID: 508563

Στις παρακάτω φωτογραφίες, ανατρέχοντας στο αρχείο μας – ας είναι καλά αυτός ο δαιμόνιος Δημήτρης – βρήκαμε κάποιες  που φαίνεται το Ε/Π UH-1H ΕΣ 622, σε πτητικές δραστηριότητες.



Την παραπάνω φωτογραφία την έχουμε ξαναδημοσιεύσει στη σελίδα της Ιστορίας μας ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ Ν. ΙΩΝΙΑΣ ΒΟΛΟΥ (LGVO).

Μάλιστα κάναμε και ένα σχετικό σχόλιο που πιστεύω ότι πρέπει να το πούμε και δώ:
Μια άλλη εικόνα που δίνει την ατμόσφαιρα της εποχής 1975-1977, εποχή μετά από την επιστράτευση, με νωπές ακόμη τις εικόνες των δυνατών και αδύνατων σημείων μας, ως δύναμη ελικοπτέρων, με εντατικές τις προσπάθειες εκπαίδευσης σε όλο το φάσμα των δυνατών να αναληφθούν – από το μοναδικό τότε Τάγμα ελικοπτέρων – αποστολές.
Στη φωτογραφία το ΕΣ 622 (UH-1H), σε εκπαιδευτική πτήση, άρσης εξωτερικών φορτίων.
Και πάλι αμείλικτη η ιστορία, η πραγματικότητα και η σιωπή της εικόνας που τόσα πολλά λέει, σε όσους μπορούν να την διασταυρώσουν ιστορικά και διαχρονικά !!!!!
Το ΕΣ 622, δεν υπάρχει σήμερα στο στόλο της Αεροπορίας Στρατού.
Προσέκρουσε στο έδαφος στις 20 Φεβρουαρίου 2006, στη περιοχή του χωριού Καρυώτισσα Πέλλας, κατά τη διάρκεια νυκτερινής εκπαιδευτικής πτήσης με ΔΝΟ, σκοτώνοντας τους τέσσερεις αγαπητούς και αξέχαστους συναδέλφους:
Λγό (ΑΣ) Καρυπίδη Χρίστο Κυβερνήτη.
Ανθστή (ΑΣ) Καραμπά Ηλία Συγκυβερνήτη.
Αλχία (ΤΧ) Αδαμόπουλο Αδάμ Μ/Χ.
Επχία (ΤΧ) Φωτιάδη Κώστα Μ/Χ.
Το σημείωμα αυτό  έχει σκοπό να μιλήσει για το Α/Δ της Ν. Ιωνίας, αλλά δεν μπορούμε να μη μιλήσουμε και για πράγματα που τελικά είναι αλυσίδα, στην ΙΣΤΟΡΙΑ μας, ειδικά όταν οι φωτογραφίες (εδώ), οι αφηγήσεις σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, μας σπρώχνουν αλλά και ταυτίζουν υποχρεωτικά τα ‘’άψυχα’’ με τα έμψυχα.
Αν μπορεί ποτέ ένα αεροπορικό μέσο, για μας τους ιπτάμενους, να είναι ποτέ ‘’άψυχο’’!!!
Απλά αν αναλογισθεί ο καθένας από μας, πόσες ώρες έβαλε και βάζει σε κάθε ένα από αυτά τα Ε/Π, που τυχαία και χωρίς (και που θα μπορούσε άλλωστε να το προβλέψει) να το θέλει ο κ. Μπαμπασάκης, σήμερα (2010), μας τα θύμισε…….





Όλες οι παραπάνω φωτογραφίες εποχής  1975-1977, στο 1ο ΤΕΑΣ, όταν είχε έδρα το Α/Δ Ν. Ιωνίας Βόλου.


Πηγή   hellenicarmyaviationhistory

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου