Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Επιταχύνονται οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ



Με ταχύτατες διαδικασίες και κεντρική πολιτική επιλογή το μοντέλο πώλησης μετοχών προχωρά η κυβέρνηση στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ μετά την επίτευξη κατ’ αρχήν συμφωνίας μεταξύ της Cosco και της ελληνικής εισηγμένης ΔΕΚΟ για τη νέα κινεζική επένδυση ύψους 224 εκατομμυρίων ευρώ στον Πειραιά.
«Θέλουμε να εμβαθύνουμε τη στρατηγική μας σχέση με την Κίνα» δηλώνει μιλώντας στην «Κ» ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ξεκαθαρίζοντας πως επιλογή της κυβέρνησης είναι η διάθεση ποσοστού καταστατικής πλειοψηφίας στον διαγωνισμό, το χρονοδιάγραμμα του οποίου θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες.
Οπως σημειώνει δε, η αξιολόγηση των επενδυτών που θα διατυπώσουν ενδιαφέρον δεν θα γίνει μόνο με βάση το προσφερόμενο τίμημα, αλλά και με βάση τις δεσμεύσεις για νέες επενδύσεις και τη συνεισφορά τους στην αύξηση της απασχόλησης. Την ίδια ώρα, καλά πληροφορημένες πηγές από την Piraeus Container Terminal, τη θυγατρική της Cosco Pacific που έχει από τη σύμβαση παραχώρησης του 2009 τη διαχείριση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, επιβεβαιώνουν στην «Κ» το ενδιαφέρον της κινεζικής εταιρείας για συμμετοχή στον διαγωνισμό για την πώληση του ΟΛΠ. Αίρονται, έτσι, οι δόκιμες ανησυχίες ότι μετά τη νέα συμφωνία για τη δημιουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση ενός ακόμα προβλήτα θα ατονούσε ενδεχομένως το ενδιαφέρον τους για τις άλλες δραστηριότητες του λιμανιού, όπως είναι ο Προβλήτας Ι αλλά και το Car Terminal και η κρουαζιέρα. Αλλες πηγές, που είναι κοινωνοί των σχεδιασμών του Πεκίνου, υπογραμμίζουν και την πρόθεση της κινεζικής πλευράς να αναπτύξει μεγάλο κέντρο διαμεταφορών - logistics στη Δυτική Αττική και ενδεχομένως και την εγκατάσταση στη χώρα μονάδων τελικής συναρμολόγησης μεταποιημένων προϊόντων ώστε να αποκτούν αυτά «ευρωπαϊκό διαβατήριο».
Της προχθεσινής κατ’ αρχήν συμφωνίας προηγήθηκαν εντονότατες διαπραγματεύσεις δύο μηνών που περιέλαβαν στιγμές έντασης και έδειχναν προσώρας την πιθανότητα ακόμα και ενός ναυαγίου και προσφυγής στη διαιτησία, κάτι που θα πάγωνε τη διαδικασία αποκρατικοποίησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι προκειμένου να αντιμετωπισθούν «αρτηριοσκληρώσεις που ανέκυπταν συχνά από την ελληνική πλευρά» χρειάστηκε να μπει στο παιχνίδι και το Μαξίμου. Την προηγούμενη Τέταρτη ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, που έχει εξαγγείλει την επένδυση από τα τέλη Ιουνίου, κάλεσε στο Μαξίμου και είχε πολύωρη συνεργασία με τον υπουργό Ναυτιλίας, στον οποίο και ανέθεσε de facto τη διαχείριση του ζητήματος τόσο όσον αφορά τη νέα επένδυση όσο και την ιδιωτικοποίηση. Το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ, βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, παρέμενε ακέφαλο μετά την παραίτηση Σταυρίδη, όπως και η στρατηγική σημασία που προσδίδει η Αθήνα στην όλη υπόθεση, προέκριναν αυτή την επιλογή. Η συμφωνία παραμένει πάντως σε σημαντικό μέρος της ανοιχτή, αφού η οριστικοποίηση των νομικών, τεχνικών και, κυρίως, οικονομικών όρων μένει να γίνει εντός του επομένου δεκαπενθημέρου. Συγκεκριμένα, η Cosco έχει ζητήσει να μην καταβάλει το ελάχιστο εγγυημένο ετήσιο τίμημα για τη σύμβαση παραχώρησης του 2009 έως ότου το ελληνικό ΑΕΠ επανέλθει στα επίπεδα του 2009 για να κάνει τη νέα επένδυση των 224 εκατ. Εχει αντιπροταθεί να ανασταλεί μεν η καταβολή αλλά μόνον για όσο διάστημα υλοποιείται η επένδυση. Αναζητείται έτσι ακόμα μια μέση οδός ώστε να τύχει η όλη συμφωνία και της έγκρισης της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού. Η επένδυση των Κινέζων αφορά την κατασκευή ενός νέου, τέταρτου, προβλήτα στο δυτικό τμήμα του λιμανιού, εκεί όπου σήμερα δεν υπάρχει παρά θάλασσα, όπως και στη μεταφορά του σταθμού πετρελαιοειδών του ΟΛΠ που βρίσκεται στην περιοχή, ενώ παράλληλα θα κατασκευάσει και αλιευτικό καταφύγιο και μαρίνα.
Ο ΟΛΠ λοιπόν, εφόσον κλείσουν και οριστικά τα παραπάνω θέματα, θα βγει προς πώληση με «προίκα», μεταξύ άλλων, μια σύμβαση παραχώρησης προς την Cosco τριών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και το ενδιαφέρον της ίδιας δεδομένο. Σημαντικές προοπτικές όμως εμφανίζει και το car terminal αλλά και ο σταθμός της κρουαζιέρας ειδικά με την επέκτασή του, η οποία (προϋπολογισμού της τάξης των 100 εκατ. ευρώ) θα γίνει με εγκεκριμένα κοινοτικά κονδύλια σε ποσοστό 95%. Ενα ακόμα στοιχείο στην προίκα της εισηγμένης.
Ο ΟΛΠ αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη ιδιωτικοποίηση φέτος μετά τον ΟΠΑΠ και την πρώτη αυξημένης γεωπολιτικής σημασίας που αναμένεται να προχωρήσει μετά το ναυάγιο της ΔΕΠΑ. Ετσι θα πρέπει να σημειωθεί ότι των επιχειρηματικών σχεδίων της Cosco έχει λάβει λεπτομερή γνώση και η Ουάσιγκτον, καθώς το ενδιαφέρον της αμερικανικής πλευράς για τη νότια πύλη εισαγωγών της Ευρώπης, στην οποία έχει μετεξελιχθεί ξεκάθαρα ο Πειραιάς, είναι μεγάλο εξαιτίας του πλήθους των αμερικανικών επιχειρήσεων που κατασκευάζουν προϊόντα στην Ασία και τα εξάγουν στην Ευρώπη. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Hewlett Packard που ήδη έχει επιλέξει αυτόν τον δρόμο προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Νωρίτερα φέτος μάλιστα, έγινε παρουσίασή τους από την PCT στον Αμερικανό πρέσβη, παρουσία του τότε υπουργού Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη. Παράλληλα, δε, με τον ΟΛΠ «τρέχει» ήδη η διαδικασία για τη συνδεόμενη γεωστρατηγικά πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαγωνισμός που τυγχάνει του δεδηλωμένου ενδιαφέροντος του Πεκίνου αλλά και της Μόσχας.
kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου